Activiteiten 2017

Introductie

2017 was geen gemakkelijk jaar voor de bevolking van dat Afrikaanse land. Veel politieke onrust, tot de laatste dag van het jaar. Op 31 december jl werden, zoals studenten twee weken terug, vreedzame demonstranten met ongekend geweld bestreden. Zij vroegen om een beter bestaan, uitten hun onvrede over het uitstel van de verkiezingen. Veel onschuldig mensen zijn gedood, gevangen, met tranengas bestookt. Het hele jaar werd getekend door stakingen in diverse sectoren van het openbaar leven omdat de salarissen niet werden uitbetaald.

Maar het jaar 2017 was ook, paradoxaal genoeg, het jaar van voldoening en een fijn gevoel bij GETARIS, het vakopleiding centrum van Somba Manya in Kinshasa. Bij GETARIS zijn gedreven meiden heel serieus bezig met het afronden van hun opleiding.

Dit is het geval van Sara (23).

Sara is een van de eerste leerlingen die de naaiopleiding bij GETARIS twee jaren geleden kwam volgen.

Zij woont in Kinkole, in de wijk waar GETARIS gevestigd is. In die wijk heerst een gebrek aan betaald werk, gezondheidszorg is er slecht, er is vrijwel geen infrastructuur voor de circa 100.000 bewoners. Onderwijs is alleen betaalbaar en toegankelijk voor rijken die hun kinderen naar de goede scholen in de stad of in het buitenland kunnen sturen. Voor veel tieners en jonge vrouwen is onveilige seksualiteit een economische overlevingsstrategie. En als ze ongewenst zwanger zijn geraakt, worden ze op straat gezet door hun directe familie. Dit overkwam ook Sara. Als brugklasser werd ze van school gestuurd wegens zwangerschap. En werd de paria van haar omgeving.

Toen GETARIS in de wijk kwam greep ze haar kans en schreef Sara zich in. GETARIS is een vakopleiding centrum en sinds 2014 actief in de wijk. Drie dagen per week wordt er les gegeven. Voorlopig naaldvakken, toegepast Franse taal, en lessen over hygiëne en seksuele voorlichting. De opleidingen duren een jaar. Maar omdat Sara bijna analfabeet was is ze langer gebleven.

In oktober jl. was Sara klaar. Als eind opdracht moest ze van de jury een kledingstuk maken. Het werd de jurk die ze op de foto draagt bij de certificaat uitreiking. Bij haar afstudeer kreeg Sara een naaimachine in bruikleen voor zichzelf. Zij moet het wel afbetalen met een klein maandelijks bedrag.

Sara met haar begeleiders De medeleerlingen tijdens de certificaat uitreiking.

Sara poseert met haar medeleerling en de verkregen naaimachine

Haar moeder zit links op de laatste rij

Bovenstaande foto’s vertellen meer over de vreugde van Sara, van haar ouders, medeleerlingen en begeleiders voor de bereikt resultaat.

Het doet ons beseffen hoe belangrijk een klein, goed uitrust initiatief kan zijn en hoe het een positieve impact kan hebben in de omgeving en in de levens van kansarme meiden in Congo.

Vakopleidingen

De financiële ondersteuning van kinderen met schoolgeld blijft een speerpunt van onze stichting. Maar een grote verandering in ons beleid komt door de samenwerking met het vakopleiding centrum Getaris in Kinshasa. Dit centrum is opgericht in 2014. GETARIS zet zich in door het geven van vakopleidingen aan meiden. Maar bij veel vakopleidingen in Congo is het droogzwemmen: geen lesmaterialen. Zo kun je naaister worden zonder ooit een naaimachine te hebben bediend, of autoreparateur terwijl je geen gereedschap hebt vastgehouden.

Opleiding knippen en naaien

Een cursist met een begeleidster

In 2015 heeft GETARIS een begin gemaakt met de uitrusting voor de naaiopleiding en 6 naaimachines gekocht. Maar die Chinese machines waren van slecht kwaliteit. Binnen twee maanden waren er al meerdere kapot. Om dit op te lossen stelde een vriendin van ons, mevrouw Anna Poot (Anna Poot is oprichtster van de Stichting Anna Poot die zich in zet voor het opleiden van verpleeg- en verloskundigen in ontwikkelingslanden) het initiatief voor een sponsor actie om handnaaimachines in Nederland te verzamelen en naar Congo te verschepen. Deze actie was een succes. Binnen het netwerk van Anna hebben wij ruim 16 mooie naaimachines gevonden die “werken als tierelier“ zoals Karel zei toen hij ze allemaal een voor een nakeek.

Met Anna, Karel en ik gingen wij bij diverse kennissen van Anna, naaimachines halen

Die allemaal werden nagekeken en verscheept naar Kinshasa

Meiden plukken de vrucht plukken van hun inspanning.

Voor de gevorderd cursisten, streven wij naar het zoeken van mogelijkheden om hen te helpen geld verdienen. Zo is het tassen project ontstaan. Dit initiatief is begonnen met onze oproep in de vorig nieuwjaarsgroet om meiden te helpen. Anna Poot deelde dit in Amstelveen met haar kennis binnen de groep “Vrouw en Geloof” waar ze lid van is. Hieruit volgde een opdracht om tassen met Afrikaanse motieven te maken. De meiden van GETARIS waren in de wolken. Anna had zelfs een model meegestuurd. Wij kwamen terug met 14 prachtig afgewerkte tassen, die allemaal door Anna werden verkocht binnen haar kennis kringen. Volgende keer komen we met meer.

Hygiëne

De eerste wc bij Getaris was een gat in de grond met een stuk golfplaat als afscheiding. Dit past niet in onze visie om onze leerlingen ook iets bij te brengen over hygiëne en gezondheid. Afgelopen jaar hebben we een septic tank laten bouwen en twee wc’s. Wat nog ontbreekt, is stromend water. Dat is in de hele wijk niet te vinden.

Met hulp van diverse fondsen konden wij een put slaan van 17 meter diep en een watertoren bouwen van 6 meter hoog.

Onder begeleiding van Julie werd er een put geslagen en een watertoren gebouwd

De mensen in de wijk zijn enthousiast! We hebben voor hen een tappunt buiten de muur aangelegd waar zij voor een klein bedrag drinkbaar water kunnen kopen. Voor Getaris is het weer een klein beetje autofinanciering.

De buurt komt water kopen. Vrouwen en kinderen zijn heel erg blij dat er water in de wijk is.

Het tappunt

Nu nog pompen we het water met een dieselaggregaat, maar de zonnepanelen liggen al op het dak. Komend jaar gaat de pomp daarop draaien.

Onder begeleiding van Karel werd de zonnepanelen op het dak gezet en gelast.

En daarbij is er een kiosk gebouwd. Een deel is een open ruimte. In deze open ruimte willen wij een open keuken waar workshops koken zullen worden gegeven met groenten uit eigen tuin.

De zonne-energie, de waterput en de kiosk zijn blijvende investeringen. Zij zijn heel belangrijk voor de duurzaamheid van dit project. Zij zullen altijd er zijn en gebruikt worden voor diverse promoties leerlingen en de autofinanciering van het opleiding centrum.

Er is nog meer te doen om dit voornemens te realiseren. je ondersteuning blijft belangrijk.